Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Gettysburg, en historielektion!

Publicerad 2011-09-04 13:16:29 i Film och litteratur,

Filmen "Gettysburg" är rakt igenom en riktig historielektion. Eftersom jag är så otroligt intresserad av historia och då särskilt krigshistoria, så var det ju klart att jag skulle kasta mig över denna rulle, när jag läste om den på IMDB. Innan jag såg filmen så visste jag föga om det Amerikanska inbördeskriget, men med filmen sedd så startade min jakt på fakta. Som underhållning så är filmen rätt okey men är du inte intresserad av krig så är 4 timmar en väl så lång tid!

Kriget hade pågått i två år då slaget vid Gettysburg inträffade, året är då 1863 och vi får i filmen ta del av en segsliten maktkamp, olika strategier och slag som blev vida kända från inbördeskriget i USA. Berättelsen skildrar tre betydelsefulla dagar som kom att bli en vändpunkt i USAs inbördeskrig. Som sagt, en riktigt bra historielektion om inbördeskriget i Amerikas Förenta Stater.



Ps Kan tyckas konstigt att krigshistoria intresserar mig som gjort vapenfri militärtjänst, men så ä det ba! Ds

Historien har lärt oss, att varken fiendeskap mellan nationer eller privatpersoner
kan vara evigt!
 / John F. Kennedy

dan

Kommentarer

Postat av: P

Publicerad 2011-12-05 15:00:42

Tjena,



Jo, jag gillar också den filmen, även om den är liiite lång ibland. :)



Om du är intresserad av amerikanska inbördeskriget är du välkommen att komma förbi min hemsida på ämnet. Den finns på www.amerikanskainbordeskriget.com hoppas du gillar den!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela