Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Oj oj va mycke vilt på samma dag!

Publicerad 2012-04-16 20:09:51 i Djur och natur,

Var ut på en morgonpromenad med Gibson i ett stålande aprilväder. Nattens kyla fick isen på Lomsjön att knirra och knarra under mina fötter. Morgonsolen värmde i ett annars ganska kyligt väder men oj va vackert och skönt det var! Ganska omgående stötte vi på tre stor canadagäss som ropade ut sina vårkänslor. På sina stora vingar flög de sen iväg när vi kom för nära.


Där gick de på rad de tre canadagässen, stiliga och stora!


Sen flyg de sin kos. Canadagås är jättegod förresten, det fick vi erfara i påskas då vi åt en rökt canadagås som jag fått av en god vän!

Efter fem minuters promenad får jag se något som låg och solade sig på en uppochnervänd båt som ligger vid Lomsjöstranden. Trodde först att det var en katt men såg sen att det var en räv som värmde sig mot båtens mörka underrede. Jag stod några sekunder och tittade på den medan den låg där och tittade tillbaka, men så fort jag började rikta kameran mot den så reste den sig i ett huj och sprang ut över isen mot stranden mittemot!


Den första räven trind och rund, med vitt bröst, rödaktig päls och den karakteristiska vita svansspetsen!

Nöjd fortsatte jag min promenad och hann bara ner till Hallonbadet då räv nr 2 dök upp likt gubben i lådan. Det var tur att Gibson sysselsatte sig med att markera på alla grästuvor på lägdan. Jag vet inte vad som hänt om han sett räven då jag vet att hundar inte får vara lösa mellan den 1 mars till den 20 augusti!


Räv nummer två saknade både det vita bröstet och den vita svanstippen, men den var fin ändå, predator till trots!

Slutligen så hade jag bara gått i cirka fem minuter till då det var dax igen. Denna gång så fick jag syn på två ståtliga tranor som stod på ett betryggande avstånd och spanade ut över nejden. Vilken vårmorgon jag fick vara med om, näst intill oslagbart! Men man vet aldrig vad som döljer sig i morgondagen och det är ju det som är så himla spännande med vårt liv!!!


Två stolta tranor på väg mot familjebildande månne?

Det som är så roligt med denna fantastiska aprilmorgon är att det är sant alltihopa och är inget aprilskämt, dä ä sanninga dä!!!

När jag kom hem väntade jag mig att mötas av en överraskning, men ingenting hände. Då blev jag självfallet överraskad! /Ludwig Wittgenstein

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela