Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

När man är en glad .....!

Publicerad 2012-11-05 20:50:00 i Hälsa och friskvård,

I onsdags var jag upp till Umeå på NUS och träffade överläkaren på ortopeden. Han konstaterade samma sak som andra läkare tidigare gjort - bl.a. att skruvarna var lösa och att inläggen (benbitar) mellan kotorna hade absorberats av kroppen. För att komma till rätta med detta är det bara en operation som kan hjälpa. Men - en sådan operation är mycket riskabel. Oddsen att bli bättre är ca 60 procent. De andra 40 procenten innebär en försämring. Han skulle personligen inte vilja göra en andra operation, om det var hans rygg det gällde. Vad han föreslog var att om jag hyste minsta tvivel till operationen, skulle jag avstå! I slutändan bestämde vi att jag skulle komma på ett återbesök om ett halvår, men om jag akut blev sämre, är det bara att ringa till Umeå så får jag göra operationen iallafall. Det känns bra och jag känner mig trygg med det beslutet. Så jag och min rygg får fortsätta kämpa mot smärtan in i framtiden....
  
Här kan man se att skruvarna är lösa! Det mörka området runt skruvarna är tomrum som uppstår då skruvarna lossnar. Det ser likadant ut på andra sidan!
 
Å så har vi det här med Försäkringskassan! Förvisso har jag behandlats väldigt juste av F-kassan, men nu får jag inte vara sjukskriven längre. Vad innebär nu detta? Jo, efter att FK samtalat med mina läkare har de kommit fram till att jag kommer att överföras till sjukbidrag, eftersom jag inte blir bättre i min rygg inom överskådlig tid. Vet ni vad sjukbidrag innebär? Det är samma sak som tidigare kallades för sjukpension. Nu kanske ni förstår rubriken. Fast glad och glad... Jag hade ju hellre gått och jobbat med en bättre rygg och samtidigt kännt mig hel som människa, förstår ni?!
 
Hädanefter kommer jag i min blogg att skriva om annat än min rygg. Jag vill fokusera på annat som händer i mitt liv, i min närhet och övriga händelser. Bara så ni vet!
 
En ensam människa är en olycka som turligt nog kommer ensam! /Nils-Fredrik Nielsen
 
dan
 

Kommentarer

Postat av: Lippe

Publicerad 2012-11-05 21:49:13

Å, Dan! Jäkla skit! Jag förstår hur du tänker om "förtidspensionering", tror jag tänker typ likadant. Men jag pratade med en klok kvinna här om dagen som i det längsta kämpat för att hålla sig på banan men till sist insett att det är sjukbidrag som gäller. Hon sa att det är inte att ge upp - bara att tänka om. Att nu har man en vetskap om vilka pengar som kommer in och kan känna trygghet i det samtidigt som man gör allt vad man kan för att må bra. Och skulle det bli så att du blir så bra i framtiden att du skulle kunna jobba lite så gör det då. Men nu, i det här läget, har du bara en sak att göra; var rädd om dig, gör saker du mår bra av och släpp stressen det innebär att jaga "frisk rygg". Ge dig själv tid.
(jag ska snart på MR för min rygg och är nervös)
Kramar och jag fortsätter följa dig - även om du inte skriver om skitryggar! ♥

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela