Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Det är så sorgligt att se!

Publicerad 2013-06-18 00:45:00 i Djur och natur,

Det är så sorgligt att se räv som råkat ut för skabb! Man kan se hur den har kliat sig sårig på bakkroppen och jag riktigt känner hur förbaskat det måste klia och svida. Nu ser det i och för sig mer illa ut då denna räv håller på att tappa den tjocka vinterpälsen samtidigt. Denna räv kommer med all sannorlikhet att gå en kvalfull död tillmötes på grund av skabb. De har ju ingen som kan behandla dem ute i skogen och jag minns hur svårt det var att bli kvitt dessa kvalster när vår hund Gibson hade blivit "smittad"! Jag tror att det tog uppemot ett halvår och flera kurer innan veterinären kunde konstatera att Gibson var fri sitt plågoris. En skabbräv bör avlivas för att den inte ska behöva lida så, stackars djur!
 
Detta foto är taget åt samma håll som ovan fast just när solen bryter horisonten där borta! Det är dålig kvalité på bilderna då de är fotade genom ett smutsigt fönsterglas och med en telefon utrustad med en kamera på 5Mpixel.
 
Smärta är en så obekväm känsla att även en liten bit av den kan förstöra
varje njutning! /Will Rogers 
 
dan

Kommentarer

Postat av: Lippe

Publicerad 2013-06-25 18:15:52

Lider med skabbrävarna! Hade jag bössa skulle jag skjuta dem för att de knallar omkring gör ju att smittan sprids. Vi hade ganska mycket här ett tag men nu var det längesedan jag såg någon som tur är. Det är en hemsk och långdragen död den räven går till mötes. Ofta blir de förvirrade och desorienterade i slutet så jag tror att de inte bara mår skit utan är rädda också :(
Märker du att jag vill att du ska skjuta den? ;)
Glad att Gibson blev av med skiten i alla fall!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela