Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Äntligen lite fågeljakt!

Publicerad 2013-10-15 23:06:00 i Jakt med Dan nybörjaren!, Leva med ryggvärk!,

Idag så kom jag äntligen iväg på skogsfågeljakt. Resan gick till Långviksmon cirka 5 mil väster om Örnsköldsvik. Där på det område jag får jaga, finns det gott om gammal fin gran- och tallskog där skogsfågel i regel håller till. Bilen packad, bensintanken full, vinterdäck på, bössorna med och slutligen Gibson längst bak i bilen, sen bar det av.
 
Tanken var att försöka locka järpe och förhoppningsvis få någon inom skotthåll. Å tänka sig, jag fick mig en järptupp! Jag sköt den med en repeterstudsare i kaliber 22 lång, en Husqvarna årsmodell 1964 som är kanonbra med fina träffbilder. Jag valde att använda ganska långsam ammunition och på så vis reducera knallen utan att riskera skadeskjutning. Nu får jag försöka att jaga fler gånger och på så vis få ihop till en festlig middag bestående av riktigt äkta ekologisk mat, kan det bli någe bättre så säg???
 
En vacker järpe av hankön! Sägas kan att det är ju hannarna som lockas av ljudet från lockpipan, men ganska ofta så är det en och annan hona som "hänger på".
 
Jag har alltid varit intresserad av djur och natur och kunde för allt i livet inte tänka mig att skjuta vilda djur! Tvärtom så var jag motståndare mot jakt och hade inte mycket till övers för jägare. Nej nej, jag rent av hatade jägare i min ungdom. Men för två år sedan så övertalade min dåvarande chef att gå kurs för att förkovra mig och ta jägarexamen. Sagt å gjort, men jag gjorde det mest för att ha något att göra då dagarna var olidligt långa som sjukskriven.
 
Ju längre kurstiden gick så lärde jag mig mer och mer om jakt och jägare, och vips så vände jag på klacken och började ändra uppfattning. Numera är jakt mitt stora intresse och de dagar ryggen medger så övningsskjuter jag eller som idag, ge mig ut i skogen på jakt. Men bara så ni vet så är själva jagandet en förhållandevis liten del av jägarens jaktintresse, det är så mycket annat som "cirklar" runt detta intresse!
 
Ps Om fler i vårt avlånga land skulle lära sig lite om jakt så skulle det jaktmotstånd som finns i vårt land bli mycket mindre. Detta är jag helt säker på, de ä ba så!!! 
 
dan

Kommentarer

Postat av: AFA Försäkring

Publicerad 2013-10-23 15:40:44

Hej!

Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du är sjukskriven.

Du kan ha rätt till ersättning från oss om du jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

Här kan du läsa mer om vår sjukförsäkring: www.afaforsakring.se/sjukforsakring

Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.

Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
www.afaforsakring.se/uppsokande_kundtjanst

Vänliga hälsningar
Rafael
AFA Försäkring

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela