Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Majsorm!

Publicerad 2009-04-08 16:46:57 i Våra Husdjur,

Onsdagen den 8 april 2009


Under våren 2005 så fick mina majsormar en kull ungar på 14 stycken. Jag tog några bilder under de månader som jag födde upp dem. Majsorm heter på latin Panterophis guttatus guttatus. Kolla in bilderna!


Här ligger äggen i fuktig vermeculit, normalt med locket på och med en värme på ca +28 grader celsius.


De första ungarna börjar vilja komma ut! Ser ni dem?


Nu syns en av dem bättre! När de ska ta sig ut, skär de upp ägget inifrån med en liten "äggtand" som sitter längst ut på nosen. Den ramlar sen bort.


Den här ungen är några veckor och den har käkat en del. Men den är liten ändå med tanke på att "mamman" var kring 160 cm.


Alltid smaskigt med en musunge till middag!!!!

Det här var min gamla Majsormshona Mojnes åttonde och sista kull. När hon dog 2006 så var hon inne på sitt nittonde levnadsår! Många ormar blir otroligt gamla, vissa bortåt 30 år. Dessutom så blir många arter väldigt stora, ex.vis Kungsboan och Tigerpyton. detta bör man tänka på innan man köper en gullig liten ormunge åt sitt barn!


Stultum est timere quod vitare non potes! (Det är dåraktigt att frukta det man inte kan undvika)
/Publilius Syrus

I  morgon är det Skärtorsdag! Då kommer allt det gula fram! Vi äter ägg till förbannelse och våldtar godisskålarna! Gör det ni vill, bäst ni vill, men glöm inte bort varför vi firar Påsk!!!

dan

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-04-13 09:22:02

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela