Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Fjärilslarver är vackra!

Publicerad 2009-08-02 22:05:01 i Djur och natur,

Fjärilslarver är faktiskt lika fantastiska som de färdigutvecklade fjärilarna, men på ett annat sätt! Deras oftast otroliga färger och dessa fantastiska utsmyckningar i form av taggar, behåring eller gälla varningsfärger. Tyvärr så får den färdiga fjärilen nästan all uppmärksamhet. De har alltid betraktats som bland det vackraste man kan se i insektsvärlden. men jag tycker faktiskt att deras barn, larverna alltså, är nog så vackra! Nu har jag inte bilder på både larv och den färdigutvecklade fjärilen, men det får bli ett av mina framtida många mål med mitt naturfotande. Men se på dessa bilder och fundera kring det jag sagt. Då kanske ni ändrar lite av er inställning, eller inte?


Liten grön larv. Kolla barret framför huvudet så förstår ni storleken. Vilken art det är vet jag ej!!


Samma gröna larv som ovan men i ny posé!


Vacker taggig larv!


Samma taggiga larv. Arten okänd!


Så här stor är taggiga jag!

 
En del larver är håriga som den här. Art okänd! Ofta så är både behåring och taggar preparerade med något "gift" som smakar illa de djur som försöker käka upp dem. Djuren som äter larver lär sig med tiden vilka som inte smakar bra och dessa får då leva i en något lugnare tillvaro!


Om någon skulle känna till vilka fjärilar som döljer sig bakom dessa larver, så kan ni väl kommentera detta. För övrigt ska jag fördjupa mig lite i den svenska fjärilsfaunan. Om jag då får klart för mig vilka fjärilar jag visat här, så återkommer jag med det, absolut!!! 

Skönheten sitter i betraktarens öga!   / Ukraina

dan

Kommentarer

Postat av: Ulla Grankvist

Publicerad 2009-09-12 13:46:29

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-10-15 18:16:41

du jag har fjärilslarver hemma och på min hem väg är det typ ett stim av döda larver.. jag och min kompis rädda 7 stycken och vi tar hand om dom. vi har en fråga.men den tar vi sen och dom har vi aldrig sett på någon annan väg där förut!.. och varför är dom bara på ett ställe?

Postat av: Yvonne

Publicerad 2011-08-17 00:30:46

Larv nummer två är en larv av Påfågelöga och larv nr tre är en Gräsulv i sista stadiet. =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela