Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Kulturarv 2!

Publicerad 2009-02-24 19:52:25 i Historia,

Tisdagen 24 februari 2009

Min dotter undrar i kommentaren, vad en mjölkbrygga är och vad den användes till. För de unga så är det ju inte så lätt att veta historien bakom vissa nu utdöda företeelser.

Jag minns att jag som barn fick uppleva mjölkbryggornas tid några år. Vad är då en mjölkbrygga? Jo så här är det! För sådär 45 år sedan så fanns det fortfarande små enskilda bondgårdar kvar där man producerade mjölk. Jag förväntar mig dock att ni alla vet att mjölk kommer från kor och att dessa kor fanns hos bönder i deras ladugårdar med omgivning. Kor mjölkas varje dag för att inte dera juver (kobröstet) skulle bli för sprängfullt. Denna mjölk samlades upp i 25-liters mjölkkrukor med lock. Dessa ställdes på morgonen efter mjölkningen på mjölkbryggan. Sedan hämtades krukorna av mjölkbilen som var utsänd från mejeriet i Gullänget. Mejeri fanns det då på strategiska platser runt om i landet. För oss i Örnsköldsvil så var det i Gullänget. När mjölkbilen gjort sin rundtur, det fanns alltså en hel del bryggor att åka till, så åkte den tillbaka till mejeriet för förädling av mjölken och sen transport till affärerna. Nu finns det knappt några bönder kvar som har bara några enstaka kor. Däremot så kan man finna endast ett fåtal så kallade "Mjölkbönder" som har flera hundra djur och hos dessa hämtas mjölken av speciella tankbilar för mjölk.

I dag så finns det alltså inga mjölkbryggor kvar och de få, om det nu finns fler än den i Tännäs, minner om en för länge sen nerlagd småskalig verksamhet. Tilläggas kan att mejeriet i Gullänget är också nedlagt med bland annat sin unika tillverkning av Grevéost. Denna ostsort är alltså en produkt som har Mejeriet i Gullänget som sin födelseplats


Detta är också ett kulturarv. Väggmålningar i Ulvö gamla kapell. Historien bakom dessa känner jag dessvärre inte till.

dan

Kommentarer

Postat av: minos

Publicerad 2009-02-24 22:11:49

Tack pappa, vilken utmärkt förklaring! Och ja, jag vet att mjölken kommer från kon ;)



Det är med stolthet i hjärtat jag tar emot informationen om Grevéostens härkomst. Gullänget (Kroksta), där skall jag leva där skall jag dö.



Nu ska jag, min blivande och våra mörbultade kroppar slänga oss i soffan och se på Oscarsgalan!



Kraaaaam från oss, vi längtar till helgen! Som bara den!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela