Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Från nikotin till nikotinfritt och veckans historia!

Publicerad 2010-04-16 12:03:53 i Familjeliv,

När det blev klart med att jag skulle opereras på Ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs, så fick jag bestämda uppmaningar att sluta snusa, om inte ingen operation! Jag skulle upphöra minst en månad innan operation och sen avhålla mig helt från nikotinprodukter. Forskning har visat på ett klart och entydigt sätt att nikotin försvårar läkningsprocesser vid exempelvis en operation. Min läkare Mario Ruiz berättade att av de ryggoperationer som inte blev bra så var 50% av de patienterna nikotinister! Så det var bara att ta skeden i vacker hand och sluta med min snusning, jag som verkligen gillade snus!

Vad gjorde jag då för att underlätta det hela? Jo jag började med ONICO som är ett nikotinfritt alternativ till snus. Dessutom blev jag kontaktad av en som lanserar ONICO+ och blev erbjuden att prova ett antal dosor med olika smak.



Onico ser ut som snus, luktar och smakar som snus och ger framförallt samma känsla under läppen som snus. Men det är inte ett snus. Portionsprillorna innehåller varken tobak eller nikotin. Onico är till för de snusare som vill minska ner på sitt nikotinintag, eller sluta helt.  Med Onico kan de byta ut en eller flera av sina vanliga prillor mot ett tobaks- och nikotinfritt alternativ som exempelvis Onico. Onico består av växtfiberbaserade portionsprillor, smaksatta med livsmedelsgodkända aromer som efterliknar bland annat tobakssmak. Produktnamnet Onico står för "noll nikotin".



Jag blev oerhört positivt överraskad av att prova ONICO! Jag måste säga att övergången blev helt smärtfri och någon svår abstinens blev ej aktuell, ja helt enkelt ingen alls! De olika smaker jag testat är ONICO-orginal, ONICO-pepparmint, ONICO-enbär och deras nyaste produkt ONICO-ginseng & guarana.

Vad tyckte jag då?

Överlag så fastnade jag för alla fyra smakerna jag fick men lite olika uppfattning har jag dock!!

ONICO-orginal: Helt suveränt god och påminner faktiskt lite om Göteborgs rapé.
Betyg 5 dosor av 5

ONICO-pepparmint: Som festsnus är den helt enkelt ett måste. Snacka om att lukta gott ur munnen samtidigt som man fyllrbehovet av att få lägga något under läppen!!! Betyg 4 dosor av 5

ONICO-enbär: Gav en svag smak och lukt av enbär vilket gör den till ett måste på fisketuren! Betyg 4 dosor av 5 

ONICO-ginseng & guarana: Nja!! Är inte så för fruktiga prillor!! Men okey den duger och Ginseng ska ju göra underverk med både orken och sexlivet, så jag får väl stå ut med det fruktiga då!!!
Betyg 3 dosor av 5

Nu måste ni ju förstå att jag har så nyss slutat med vanlig snus och gör allt vad jag kan för att permanent sluta med nikotin. Därför så är nog min inställning lite färgad mot det positiva för att kanske övertyga mig själv att det funkar med snus utan tobak. Men som sagt än så länge så funkar det rätt okey tack vare ONICO och det är jag innerligt tacksam för!!!

Nä nu glömmer vi mina laster och går över till veckans historia!

En präst och en pilot kom till Sankte Pär och båda var nyfikna på hur det skulle gå. Prästen var helt säker på att han skulle få komma in medan piloten var lite mer osäker.

Men piloten hade inga problem med att komma in. Prästen blev otroligt förvånad och förtretad då han stoppades vid porten.

- Men vad nu då? Vad menas med detta? frågade han Sankte Pär. Varför kommer inte jag som är präst in i himlen, då piloten gjorde det?

- Jo, förstår du, svarade Sankte Pär. När du predikade sov hela församlingen, men när han flög satt alla passagerare och bad!  Ha ha haaaaa!!!



PS
Nu är det helg så glöm inte bort att köpa något gott och ha lite mys i skenet av några stearinljus! Men framförallt så glöm inte bort att vi lever bara en gång, på denna jord i alla fall!!! Ds

Föresatsen är den lates njutningsmedel!  / Magnus von Platen

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela