Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Frukt- och svamptork, det ni!

Publicerad 2010-08-29 12:13:47 i Mat,

Häromdagen så hackade vi några av trädgårdens äpplen och la dem i en provisorisk tork bestående av några trådkorgar från tvättstugan, skotork och en finmaskig gardin. Funktionen på den var ganska okey men vi skulle behöva en riktig frukttork. Så vi började söka på internet efter frukt- och svamptorkar till salu. Det fanns en hel del olika varianter man kunde köpa men min fru hade fått andra planer! Varför köpa när man kan göra sa hon förväntansfullt, och så blev det!! Nu hör det till saken att min fru är en riktig innovatör och gillar att fixa saker på sitt vis och det ska ni veta, det blir nästan alltid kanonbra, även denna gång!!! Så här gick det till när hon byggde vår fina frukt- och svamptork!


Hon började med att snickra ihop tre ramar. Här ser man bottenramen.


Nu är alla tre ramarna färdiga och som ni ser så har hon spännt fast myggnät på de två mindere ramarna. Fläkt och värmekälla blir vår lilla kupévärmare som genom öppningen där nere ska tillföra den varma luften. Kom ihåg att inte ha för hög värme när ni torkar. För oss passade den lägre effekten på 400 watt som handen i handsken.


Nu var det bara att kärna ur och hacka våra äpplen och fylla torken.


Nu är första lagret på plats och kupévärmaren har börjat tillföra sin varma luft.


Andra lagret på plats. Nu är det bara att vänta till det att frukten torkat tillräckligt.


Efter bara några timmar hade äppelbitarna torkat riktigt mycket, betydligt snabbare än i vår provisoriska tork!!! Det blev alltså riktigt, riktigt bra det min fru byggde själv!!!

Nödvändighet, uppfinningens moder!  /George Farquhar

dan

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-08-29 12:55:15

Ja,tänk vad vi kvinnor klarar av mycket, som män inte alltid tror

Postat av: Bodil

Publicerad 2010-08-29 13:18:04

jag blir imponerad.

Postat av: maran

Publicerad 2010-08-30 06:17:28

Kanonfin tork! Smart med kupevärmaren också. Jag plockar ju en del svamp så jag kanske ska ta å bygga en själv nu när det finns ett bra recept!



Kram på er!

Postat av: Värsta svågern

Publicerad 2010-08-30 22:55:15

Hur många våningar är det optimala, med hänsyn tagen till både funktion och energiförbrukning?

Postat av: Tamara

Publicerad 2011-06-10 17:31:27

Tack för tipset. Byggde precis klart egen torkare och håller på och testar att torka fläderblommor att ha till fläderte.

Postat av: Susann

Publicerad 2011-08-29 15:16:08

Kände idag efter en väldigt lyckad svamprunda, nu måste det nog bli en svamptork. Hamnar här & vips att jag ska fixa en sådan !

Postat av: tove

Publicerad 2011-09-08 10:50:25

vad kostar det i strömförbrukning,väldig nyfiken

Postat av: Lotta Wall

Publicerad 2011-09-10 15:46:19

Tack för inspirationen, har nu byggt en egen svamptork av det jag hade hemma. Jag tog en spetsgardin som jag inte använder och nitade fast på ramarna, funkar det med :)

Postat av: Cicci

Publicerad 2011-09-19 10:52:02

Himla bra grej ser det ut som,,,bygger den idag!

Postat av: Camilla Söderström

Publicerad 2011-10-05 20:01:08

TUSEN TACK!!! Har letat som en tok efter en tork och nu så behöver jag inte göra det längre ska till brädgården i morgon och köpa mig dessa saker så kan jag bygga en själv!! TACK snälla för detta!!!



Mvh Milla

Postat av: Anita Brännström

Publicerad 2012-03-11 10:07:57

det är en ypperlig svamptork, men frugan har nog inspirerats av en som även finns på marknaden att köpa, fast den har annat nät.På den jag har finns ett metallnät. Då kan jag rengöra den om det skulle behövas.

kolla in länken...du har nog sparat några kronor med att bygga den själv...

http://www.kvarnagard.com/index.php/gardens-varor/vara-produkter

Anita...stor svampplockare

Postat av: Sandra

Publicerad 2012-03-19 00:51:18

Jag tycker att du har en riktigt nice blogg! Har du ork så slå även ett öga på min :).

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela