Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Soldier Blue!

Publicerad 2010-08-10 13:00:58 i Film och litteratur,

I augisti 1971 var jag tillsammans med Själevad IK;s juniorlag till Luleå på en fotbollscup. En av kvällarna gick vi några av oss på bio och valet föll på en indianfilm som hette Soldier Blue. Vi fick ljuga oss in eftersom vi var bara 14 år då och åldersgränsen var 15 år, vi var tuffa då?!

Filmen visar den grymhet indianerna utsattes för av det amerikanska kavalleriet i mitten och slutet av 1800-talet. En liten kavallerigrupp blir massakrerad av cheyennerna och bara två personer överlever. Den plikttrogne naive soldaten Honus och Cresta, en ung kvinna som har levt med cheyennerna i två år och vars sympatier ligger hos indianerna snarare än hos de amerikanska myndigheterna. Samtidigt som de tillsammans försöker ta sig till kavalleriets huvudläger förbereder sig kavalleriet för att begå en massaker mot en cheyenneby.

Men frågan är om jag var mogen då att se filmen? Jag blev oerhört illa berörd av alla de hemska scenerna och kände mig rätt illamående när vi kom ut från bion. Men tack vare denna film så vaknade ett stort intresse hos mig att fördjupa mig kring de Nordamerikanska indianernas öde. Har ni möjlighet att få tag på filmen så gör det och se den!!! Du kan beställa den HÄR!


Sjunger gör den underbara Buffy Sainte-Marie!

När en man flyttar bort från naturen blir hans hjärta hårt!  /Lakota

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela