Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Ett av naturens bisarra företeelser!

Publicerad 2010-07-18 13:52:44 i Våra Husdjur,

Att få se en spindel ömsa "skinn" är något utöver det vanliga. I morse trodde jag att min fågelspindel höll på att dö, men nejdå hon skulle bara ömsa!!! Jag förstår att spindlar då, löper stor risk att bli tagna av insektsätare. Men just under ömsningen så gömmer spindlarna sig ordentligt. När min hona började ömsa så lyfte jag bort den grotta hon gömt sig i för att kunna fota tilldragelsen, kolla in bilderna!


Här ser man att hon börjat krypa ur sitt skal!


Här har hon lagt sig på sidan för att underlätta ömsningen. Lägg märke till de stora giftgaddarna, de är inringade!


Då så, nu är det gjort och en nyömsad och vacker Mexicansk rödknäad fågelspindel är beredd att möta världen! Men vilket är skalet och vilket är spindeln? Spindeln är till höger faktiskt!


Här är skalen från de tre ömsningar honan gjort sen jag köpte henne. Första ömsningen till höger osv. Det märks väldigt väl att hon har vuxit på de knappt tre månader som jag haft henne!

Möt det du fruktar och rädslan försvinner!  /David Joseph Schwartz

an

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela