Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Röntgen och sista dagarna i Strängnäs!

Publicerad 2010-03-19 08:41:00 i

Onsdag till och med fredag flöt på ungefär på liknande sätt. Dagarna bestod mest av läsande, sovande, lyssna på radio samt medicinintag. Tankarna på lördagen hemfärd var tudelade. Varför då då? Jo, helt enkelt därför att jag längtade otroligt mycket efter att få komma hem samtidigt som jag hade så ont att jag inte var säker på att kunna åka hem på lördag. Men personalen och min läkare försäkrade att allt gick enligt planerna och att så ont skulle jag ha även flera dagar efter hemkomsten. Så jag fick helt enkelt ställa in siktet på att åka hem på lördagsförmiddagen. Men innan dess gjorde jag detta: 


Maten var som jag tidigare sagt, kanonbra! Här lite lasagne och färska grönsaker samt ett glas Irländsk Whiskey av inte så dyrt slag. Nu skojar jag bara, det är faktiskt äppeldricka som var betydligt godare än Whiskey. Fick på onsdagen ett brev från min frus syster och man, och det värmde ett gammalt hjärta!!!  


Med den här bilden vill jag bara beskriva regelbundenheten på utlämnandet av värkmedicinen. Intervallerna var 08.00, 14.00, 20.00 och 02.00! Så alltid samma tid på natten kom de och gav mig mina piller oavsett jag sov eller inte! Givetvis så väcktes jag innan intag, men det hade du säkert räknat ut redan!


Läsa var en stor del av dagsgörat. Att jag just på den här bilden läser om vapen beror på att det handlar om det historika handeldvapnet Colt. Jag älskar historietidningar förstår ni.



På torsdagen var det dax för röntgen för att kontrollera att allt stod rätt till bak i min rygg. Nu kan man med ögat se att det varit en omfattande operation jag genomgått, det är alltså min ryggrad ni ser!. Sex långa skruvar inborrade och ingängade i de tre kotorna. Stabilt sa Tranan om Korpens ben!



Här ser man inplantaten från baksidan av ryggen.


Disken vid A är helt borttagen medan den dåliga disken vid B är kvar, varför vet jag ej. Disken vid C är en hel och fin disk och man kan tydligt se den och dess konturer. Vid A och B har man placerat benbitar som togs bort när de fixade Spinal stenosen. Benbitarna har placerats både mellan diskarna och på sidan, se bild nedan.  



På bilden i mitten som visar exakt den steloperation som jag gjort, ser man hur benbitar lagts utanpå kotorna för att kotorna ska växa ihop. Dessutom så finns det alltså benbitar mellan de kotorna också. Benbitarna ser ut som små fluglarver (maggots) om ni undrar!

Nu har jag kommit så pass långt i mitt bloggande om vistelsen på Strängnäs Ryggkirurgiska klinik så att nästa blogginlägg om detta handlar om lördagen den 6 mars, det vill säga min hemresedag!

När du är hemma i säkerhet önskar du att du fick uppleva ett äventyr; när du upplever ett äventyr önskar du att du var hemma i säkerhet!  /Thornton Wilder

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela