Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Locka på råbock!

Publicerad 2012-04-20 20:45:51 i Jakt med Dan nybörjaren!,

Vid dagens lilla promenad så tog jag med mig en lockpipa för rådjur. Dess namn är Nordik Roe och är speciellt framtagen för effektiv lockjakt på råbock. Den är förstämd för alla de läten som man behöver för en lyckad bockjakt eller bara bocklock helt enkelt, he he.

Med pipan i högsta hugg, kamera och Gibson i band, så bagav jag mig ner mot vår vackra insjö. Där brukar en del rådjur uppehålla sig bland aspsly och småalar. Väl framme så slog jag mig ner under en tät gran, väl medveten om att Gibson var ett störande luktmoment för rådjuren. Men den kraftiga vinden låg på från rätt håll så det var bara att börja testa.

Efter ca 15 minuter så kom det glädjande nog ett rådjur sakta gående och undrade vad det var som lät. Men någon råbock var det inte utan en råget! Hon var förmodligen tvungen att kolla vad som försegick under den täta granen och vad i hela friden ett rådjur gjorde därunder. Till slut så fick hon syn på mig och rusade ut på den intilliggande lägdan, där hon gjorde halt efter ca 50 m. Jag vart så paff när rågeten dök upp så jag kom mig aldrig för att ta fram kameran förrän hon stannat på lägdan. Se bilderna från dagens eskapad!!!


Så här ser den ut lockpipan för rådjur, från Nordik Predator. Läs om lockpipan HÄR!


Där ute på lägdan stannade hon, då hann jag fota henne!


Men sen drog hon fort som en grisblink!


Att det gick fort syns kanske?!

Efter det att rågeten försvunnit upp mot Åsberget så släppte jag Gibson lös. Men jag hade så fruktansvärt besvärligt att hålla honom i närheten av mig, då han gärna ville sätta av efter rågeten. Men se, det fick han inte!. Tänk, jag lockade en råget idag! Hur det nu kunde komma sig, vem vet???

Att studera en kvinna är oftast mer lockande än att känna henne! /Graham Greene

dan

Kommentarer

Postat av: Staffan

Publicerad 2012-04-20 22:27:48

Låter lovande det här:-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela