Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Uttalade sig mot varg - misshandlades!

Publicerad 2013-04-29 16:07:00 i Djur och natur, Jakt med Dan nybörjaren!,

Ja vad ska man säga? Det finns idioter eller hur? Sen finns det idioter som verkligen är idioter, det visar väl följande artikel ur dagens expressen!!!
 
Ps Detta främjar ju inte vagvärnarnas sak utan tvärtom! Men vem eller vilka är det som går förlorande ur allt detta hat? Jo det är vargen det! Ds
 
dan
 
"För en månad sedan berättade Sven Danielsson öppet kring sin önskan om mer vargjakt i trakten.

Förra veckan blev Grycksbobon sönderslagen med ett basebollträ av maskerade personer på väg hem från postlådan.

– Det enda de sa till mig var att jag inte skulle uttala mig om vargar, säger Sven Danielsson.

När Sven Danielsson skulle fylla 70 år berättade han om sitt liv i ett reportage i lokaltidningen Falu Kuriren.

Men hyllningen förvandlades snabbt till en mardröm.

För Sven Danielsson är anledningen klar: Några få rader som han uttryckte kring vargjakten.

– Jag har ingen förståelse för att vi ska ha varg i våra skogar. Jag anser inte att de har något berättigande här, berättade han för Falu Kuriren.

Redan veckorna efter uttalandet har han fått flera hotfulla samtal.

Och nu ligger Sven Danielsson svårt mörbultad hemma i sin soffa.

– Det enda jag kan koppla till är det jag sa om vargjakten. Det är det enda skälet som jag kan komma på till att någon skulle göra något sådant här, säger han.

Som Dalarnas Tidningar var först med att berätta, skulle Sven Danielsson gå sin vanliga runda i det idylliska samhället Grycksbo, utanför Falun, när det hände.

– Jag skulle posta mina räkningar, när jag plötsligt kände hur det small till i ryggen, säger han.

– Först trodde jag att jag hade blivit påkörd av en bil, men sedan vände jag mig om.

Då stod han ansikte mot ansikte med tre maskerade personer - beväpnade med basebollträ.

– Det var två män och en kvinna som hade kört fram med en bil. Jag försökte försvara mig, men man är inte beredd på något sådant, säger Sven Danielsson.

Han lämnades blåslagen vid vägkanten, innan han hittades av en förbipasserande som körde honom hem.

Nu har det gått fem dagar och Sven är fortfarande skärrad efter dramat.

– Jag har fortfarande förbannat ont i ryggen. Sedan gick näsbenet av och okbenet under höger öga är skadat. Man kan säga att jag mått bättre, säger han.

Kopplingen mellan överfallet och varguttalandet ser han som självklar.

– Många av mina jaktkollegor har hört av sig efter händelsen. De är nästan lika arga som mig, säger han.

– Jag vill bara inte att min hund, Packall, ska riskera att bli attackerad av en varg under jakten. Det har hänt flera som jag känner, säger han.

Nu är han uppe på benen igen och kan ge sig ut på sin runda.

Och trots de senaste händelserna, känner han ingen rädsla.

– Jag är inte rädd överhuvudtaget. Och bestämmer de för att slå till igen, så är jag beredd.

– Samtidigt har polisen agerat fantastiskt i det här. De har verkligen hjälpt mig.

Polisen i Dalarna bekräftar att en anmälan har kommit in om grov misshandel.

– Vi har förhört målsägande två gånger samt förhört de två som tog hand om honom när han kom hem, säger förundersökningsledaren Christina Lundin.

– Vi har några tips, men inga misstänkta i nuläget. Det hände dock mitt på dagen och vid en vältrafikerad väg. Någon borde ha sett detta, så har någon några uppgifter vill vi gärna att de hör av sig".

Av Callum Bloodworth

(Saxat ur expressen den 29/4 2013)

Kommentarer

Postat av: Lippe

Publicerad 2013-04-29 16:43:58

Tre maskerade med basebollträn mot ensam 70-åring?? Jag blir så arg. Hävda att man värnar om vargen samtidigt som man svårt misshandlar åldringar? Idioter!!!! sa Bull...

Svar: Ja visst är det fördjävligt! Jag undrar många ggr hur många sjuka människor det finns där ute?! Fel plats vid fel tillfälle och man kan vara misshandlad eller död!!!
Dan Jonsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela