Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Åsså var det det här med ryggen!

Publicerad 2014-01-07 19:29:00 i Leva med ryggvärk!,

Min rygg före och efter ryggoperationen på Ryggkliniken i Strängnäs!
 
Som sagt var så var jag på besök på Umeå universitetssjukhus och träffade där en gammal bekant, nämligen Armend Agolli. Det var han som för sex år sen började behandla mig inför en steloperation. Han lade blockader mellan kotorna för att få veta var det mest onda satt! Dock fick han ej fortsätta då Örnsköldsvik sjukhus skulle spara pengar och sa upp en och annan stafettläkare, bland annat då Agolli från Umeå. All denna historia kan ni läsa i följande inlägg, 2009-04-27 "Min rygg mitt Nemesis", 2009-05-20 "Ryggblockad igen", 2009-09-04 "Mörka tider". Att jag fått Agolli gör mig trygg då jag fått stort förtroende för honom!
 
Vad sas då vid mötet med Agolli? Jo ryggen ser inte bättre ut snarare tvärtom och han förordar en operation där man går in framifrån vi via buken och fixerar ryggraden med ett "titannät" som skruvas fast i kotorna. Viket ska vara en betydligt mer komplicerad operation än den förra som gjordes bakifrån. Chansen att bli bättre vid denna operation är ca 50%. Det innebär att det är 50% risk att inget förbättra eller blir så blir det helt enkelt sämre! Detta känns inte så där jättekul utan snarare väldigt nedslående. Jag ska fundera under jul och nyårshelgen på hur jag vill göra. Jag ska ha bestämt mig till den 15 januari klockan 15.50 då Dr Agolli ringer mig för att få veta mitt beslut. Om jag säger JA så sätts jag omedelbart upp på operationslistan som prioriterad patient, säger jag NEJ så vete sjutton vad som kommer att gälla/ske. That's it!!
 
Ps Om det är någon som läser detta och har gjort ryggop. framifrån så SNÄLLA hör av er, ring eller skriv!!! Ds
 
Bättre med en hundskit i handen än en hel bajspåse på huvudet!!!
 
dan

Kommentarer

Postat av: Anette

Publicerad 2014-01-09 16:51:43

Hej Dan! Jag har inte gjort just den operationen du ska göra men när man sätter in diskprotes så görs även det framifrån. Fördelen med det är att man skonar ryggmuskulaturen som är rätt svår att operera vad jag hört och att man har snabbare läkning framifrån. Nackdelen för mig som kvinna var ärret som jag hade svårt att förlika mig med från början ca 20 cm långt och ovanför naveln. Jag fick även komplikationer i form av navelbråck som var medfött men debuterade vid operationen. Gå gärna med i ryggstödet där får du snabba svar på vad du än frågar om! Mvh Anette

Postat av: Sam

Publicerad 2014-01-09 16:59:33

Jag ska upp till sthlm och diskutera diskproteser.. Är 21 år gammal och har 2 diskar som är utslitna (som om ja vore 30) och det enda som kan hjälpa mig är denna op.. Kan du inte fråga läkaren om detta kan va ett alltenativ ? Som sagt gå gärna med i ryggstödet på fb :) lycka till!

Postat av: Karolina

Publicerad 2014-01-09 20:30:53

Hej Dan

Jag har gjort två stelisar i strängnäs via ryggen och nu senaste en kompletterande operation framifrån i februari - 13. Har du några frågor eller om jag kan bidra med nåt på nåt sätt så hör gärna av dig! Kan bara snabbt nämna att jag blivit betydligt bättre efter min operation framifrån vilket känns underbart! En tuff operation men helt klart värt det i mitt fall! Jag börjar få livet tillbaka, äntligen och hoppas att du oxå kommer få det betydligt bättre!

Postat av: Jens Järphagen

Publicerad 2014-01-09 21:38:10

Hej Dan, jag opererades dec-12 på Spine center Sthlm av dr Björn Brandt. På mig gick de genom magen och satte in 2st proteser i nivå L3-L4 och L4-L5. Ingreppet genom magen var väl lite besvärligt de första 2 veckorna innan såret läkt och man tagit bort agrafferna, efter det kliar det en del under läkprocessen men i förhållande till att ha ont av sin rygg är det
en bagatell... ska väl tillägga att det krävs rehab för att få tillbaka magmusklerna som måste stärkas ordentligt efter att de skurits av längsgående ca 20cm.
Hör av er om ni har frågor /Jens

Postat av: Dan Jonsson

Publicerad 2014-01-16 23:32:46

Hej på er!

Tack för att ni tagit er tid och svarat på mitt upprop! Tyvärr så orkar jag inte kontakta er utan gör mitt val utan era erfarenheter! Jag orkar knappt engagera mig i att kolla min e-post! Men efter regn kommer sol, hoppas jag!!!

Sköt om er!/dan

Postat av: Ellen

Publicerad 2015-01-20 21:22:55

Hej!
Jag gjorde en spinal fusion och diskprotes- operation genom buken för en vecka sedan. Jag mår verkligen super redan nu, det stramar lite överallt, men jag tror det här var ett bra beslut. LYCKA TILL!!!!

Svar: Hej! Det är verkligen tur att få veta att en operation framifrån funkar bra! Mina två spec.läkaree i Umeå vet inte riktigt vilken metod de ska använda sig av, alltså gå in bakifrån som tidigare eller "bryta ny mark" genom buken. Men tack för beskedet för då vet jag att genom buken är också en bra operationsteknik, ha det!!!!
Dan Jonsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela