Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Skräddare vs sädesärla!

Publicerad 2019-07-04 20:19:52 i Djur och natur, Leva med ryggvärk!,

Den här lilla sädesärlan flög och gjorde diverse konststycken i luften aldeles ovanför vattenytan. Var tvungen att smyga fram och se vad den egentligen höll på med? Då var det som så att den skrämde fångade skräddare, sådana där ni vet som "springer" runt på vattenytan med sina långa karakteristiska ben. När sädessärlan dök ner mot vattenytan så hoppade skräddaren upp i luften i tron att den skulle klara sig, men i samma stund som skräddaren hoppade passade ärlan på att med ett svårbeskrivet konststycke passa på att fånga den i näbben!
 
Har aldrig sett detta beteende förr men till min glädje fick jag det nu! Det är som jag så ofta poängterar att det även i det lilla händer de mest förunderliga ting i vår natur, dä ä ba så!!! 
 
          Här sitter den lilla sädesärlan och spanar efter stora feta skräddare på vattenytan!
 
Här ser man hur skräddaren nyttjar vattnets ytspänning och på så sätt kan springa/glida fram på ytan.
 
Hade turen att senare få se och fota en skräddare som hoppade. Tyvärr så är bilden allt annat än klar och tydlig, men ni ser och fattar nog ändå!
 
dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela